Drieluik no 1: Lieder eines fahrenden Gesellen
Het thema van het Vocaal drieluik in 2025 is het ronddwalen – ‘das Wandern’. Dat kan het rondtrekken door een landschap zijn maar ook het ronddolen in gedachten, het verdwalen in gevoelens of zich verliezen in de tijd en herinneringen. Dichter ‘in residence’ is Margryt Poortstra met haar bundel ‘Nomade’. Rixt van der Kooij zet diverse gedichten van haar op muziek. Er wordt samengewerkt met de uitgeverij Frysk en Frij.
In dit recital is de rode draad het niet los kunnen komen van gedachten, dromen en herinneringen en speelt het geluid van kerkklokken een belangrijke rol. Er wordt gezongen in het Duits, Frans en Fries. De muziekstijl gaat van de Duitse- naar de Franse Romantiek en komt via het impressionisme uit in speciaal voor dit concert gemaakte eigentijdse Friestalige liederen in neo-impressionistische stijl.
In de liederen van Johannes Brahms is de hoofdpersoon gelukkig met zijn geliefde. De gedachten zijn zo mooi als het geluid van kerkklokken. Aansluitend klinkt het pianosolostuk Abendglocken van Franz Liszt wat onbestendig begint, duidelijk in mineur eindigt en daarmee de gelukkige tijd afbakent.
In de beroemde cyclus Lieder eines fahrenden Gesellen van Gustav Mahler dwaalt een jongeman rond nadat zijn lief met een ander is getrouwd. Onbeantwoorde liefde is de drijfveer voor het ronddolen. Het zou zijn voortgekomen uit Mahler’s eigen ervaring. Hij schreef dan ook zelf de teksten.
Het programma na de pauze staat in het teken van herinnering, voorbije tijd en het land van dromen.
In de drie liederen van Gabriël Fauré droomt de hoofdpersoon en gaat het van geluk naar ongeluk; van verliefdheid en verleiding naar het alleen nog zien van de overleden geliefde in de droom.
Het pianosolo stuk Rêverie van Claude Debussy voor pianosolo is een dagdroom.
In de Deux Romances eveneens van Claude Debussy spelen herinnering aan voorbije liefde op bij het geluid van de klokken.
In de cyclus Tiid van Rixt van der Kooij staat de toren van de kerk symbool voor de tijd die voorbij gaat. Elk dorp heeft een toren en een eigen verhaal. Wij luiden de klokken en hopen dat onze rouw de tijd bezwaard. Wie kan de toren – de tijd verslaan? De drie liederen worden aaneengesmeed door solo pianospel met een introductie, twee intermezzi en een coda.
In de toegift De swannen drijven de zwanen tijdloos op de vijver van het bestaan.
Johannes Brahms (1833-1897) – Bei dir sind meine Gedanken (1884) / Wir wandelten (1884)
Franz Liszt (1811-1886) – Abenglocken (1874/1876) voor piano solo
Gustav Mahler (1857-1934) – Lieder eines fahrenden Gesellen (1883/1885)
PAUZE
Gabriël Fauré (1845-1924) – Rêve d’amour (1862) / Les pays des rêves (1884) / Après un rêve (1878)
Claude Debussy (1962-1918) – Rêverie voor piano solo (1890)
Claude Debussy (1862-1918) – Deux Romances (1891) Romance / Les cloches
Rixt van der Kooij (1968) – Tiid (2024) / De swannen (2024) duet voor sopraan en bariton
Anitra Jellema, sopraan / Berend Eijkhout, bariton / Rixt van der Kooij, piano.
Vervolg concerten uit de serie Vocaal drieluik zijn op zondag 16 maart 2025 ‘In der Fremde’ en 27 april 2025 ‘Der Wanderer’
PRIJS €17,50
Website: www.vocaaldrieluik.nl en www.rixtvanderkooij.nl